Istoria Seiko:
Intre Perceptie, Reputatie Si Adevar

Un brand cu o reputatie cladita pe calitatea produselor sale si cu o perceptie generala data de preturile accesibile, Seiko lasa adevarul sa fie descoperit individual de catre cei cu care intra in contact, brandul nipon evitand cu rafinament o strategie de marketing agresiva. Creat acum aproape 140 de ani, din respectul pe care Kintaro Hattori il purta ceasurilor elvetiene, Seiko a schimbat pentru totdeauna lumea orologera, nu o data, ci in repetate randuri.


Brandul Seiko: Detalii istorice inedite

ceasuri Seiko

Istoric vorbind, Seiko este o marca ce a adus schimbarea in lumea orologera, fiind el insusi un brand nascut la 1881, chiar in mijlocul tranzitiei fundamentale a Japoniei care trecea de la feudalismul milenar la un stil de viata occidental (1868-1912).
Seiko a lansat cel mai precis ceas mecanic de mana construit vreodata (1968), unul dintre primele cronografe automatice create vreodata (1969), primul ceas quartz (1969), crearea unui mecanism complet nou din punct de vedere al principiilor de functionare, Spring-Drive, (1997).
Brandul este responsabil cu mutarea polului orologer de la vest la est, mai ales incepand cu 1969, odata cu introducerea modelului Seiko Astron, primul ceas quartz oferit publicului larg. Un nume si un ceas care aproape au insemnat falimentul intregii industrii orologere elvetiene in anii '70, Seiko Astron a marcat o noua era atat din punct de vedere al notiunii de precizie cat si din punct de vedere al pretului unui ceas. Tinand cont de elitismul promovat de industria elvetiana, care a fost demitizat odata cu introducerea primului ceas quartz, se poate spune ca Seiko este un Prometeu al orologeriei. Si tot Seiko, lucru mai putin cunoscut, a adus si salvarea industriei elvetiene. In momentul in care brandul japonez a realizat ca va ramane fara concurenta, manat de acelasi spirit rasaritean, care spune ca este nevoie intotdeauna de un oponent pentru a putea sa te perfectionezi constant, Seiko a facut publice patentele pentru constructia in masa ceasului quartz. Un act de "fair play" asemanator celui facut de Volvo atunci cand au inventat centura de siguranta in trei puncte. De aici restul este istorie, iar acea istorie incepe in Elvetia cu Swatch.

Inovatii SEIKO ce au dovedit istorie

ceasuri Seiko

Pe langa inovatiile care au rescris harta orologeriei mondiale, Seiko are si inovatii aflate la polul opus, precum aliajul Spron din care sunt facute spiralurile si arcurile principale sau sistemul de remontare a ceasurilor mecanice numit Magic Lever, cel mai eficient sistem de incarcare. Iar acestea sunt doar cateva exemple. Putini stiu ca Seiko este un brand 100% construit in-house in cel mai propriu sens al notiunii.
Seiko executa designul, cercetarea in vederea dezvoltarii unui nou mecanism sau a unei functii, atunci cand este cazul, si isi construieste propriile componente, inclusiv rubinele, geamurile, fie ele din sticla sau din safir si chiar propriile rezonatoare quartz. De asemenea, Seiko detine forje la rece prin intermediul carora isi produce toate carcasele si piesele din otel si titan.

Ceasuri SEIKO realizate 100% in-house

Pentru majoritatea dintre noi notiunea de in-house este strict asociata cu exclusivismul cu care am fost obisnuti de brandurile Swiss Made. Foarte multa lume nu stie insa ca de fapt in-house se limiteaza uneori doar la design, productia fiind complet externalizata, iar alteori presupune o contributie partiala la productia efectiva a mecanismului, majoritatea apeland la terti pentru rubine, oteluri speciale pentru spirale si arcuri principale si pentru alte componente. Iar acest lucru se intampla deoarece o fabrica potential capabila sa produca un ceas presupune ani de cercetare si dezvoltare si o investitie uriasa, care poate sau nu sa dea rezultate, totul fiind o mare loterie a carei miza este insasi existenta brandului.
Succesul nu este garantat. A lucra cu terti care raman in umbra este cea mai sigura si mai intalnita practica in industria de astazi, fie ca vorbim de in-house, fie ca vorbim de productia in masa. De aceea, in-house pentru multi este un termen controversat, iar pentru cunoscatori este adesea o expresie goala de semnificatie, insa nu si in cazul Seiko. Seiko ofera ceasuri in-house, iar aici vorbim despre design, productie si asamblare in procent de 100%.
Raportul calitate pret este intotdeauna in favoarea calitatii. Pentru cunoscatori, Seiko este un exemplu, un brand de referinta, iar multi dintre colectionarii ce detin piese de la marile case orologere, au adesea si cateva ceasuri Seiko in colectiile personale.
Cu toate acestea, pentru public, in general, Seiko este doar o “marca japoneza”. Complet invaluiti in perceptia de Swiss Made sau nimic, majoritatea celor care intra in contact cu Seiko trec cu vederea aspecte care demonstreaza concret, istoric, faptul ca marca nipona a influentat si a contribuit la evolutia orologeriei contemporane in mod incontestabil si ireversibil. Foarte putine marci de ceasuri pot spune ca au zguduit o industrie cu inovatiile lor. Si de ce au reusit sa zguduie o industrie bazata pe o traditie de secole? Pentru ca au avut mereu indrazneala de a privi lucrurile diferit, de a imbunatati, de a revolutiona, de a incerca sa gaseasca raspunsuri la intrebari care nu au fost inca puse.

ceasuri Seiko

Strategia de marketing a brandului de ceasuri Seiko

"The customer will know" spunea la un moment Patricio Testart (Marketing & Sales Manager Export – Seiko Deutschland) referitor la strategia de marketing foarte discreta a marcii. Desi brandurile arhicunoscute si-au consolidate pozitia prin vizibilitate, Seiko a ales sa avanseze incet, dar sigur, lucru care s-a dovedit mult mai eficient pe termen lung. Seiko a ales calea nebatuta, preferand sa convinga in loc sa cucereasca, sa demonstreze in loc sa spuna. Prefera sa rupa ritmul, sa abordeze ceasornicaria dintr-o perspectiva mai degraba inginereasca decat dintr-una orologera.

Pentru Seiko nu artificiile sunt relevante, ci calitatea, ca cel mai de pret lucru. Iata de ce brandul nascut acum aproximativ 140 de ani continua sa se ghideze dupa acelasi princiu un secol si jumatate mai tarziu.